Učitelka Martina: Děti v pandemii přibraly. Sazka Olympijský víceboj je smysluplný a ucelený
Naše babičky by asi řekly, že byla jako z hadích ocásků. Dítě, které chvíli neposedělo. „Sportovala jsem celý život. Kromě bruslení jsem zvládla snad všechny sporty,“ vzpomíná Martina Nováková na své dětství. Coby učitelka tělesné výchovy na základní škole v Klášterci nad Ohří se nyní snaží předat lásku k pohybu svým žákům. „Sport mi pomohl překonat astmatické potíže. Naučila jsem své tělo a ducha bojovat a přestala jsem brát léky. Dnes jsem dokonce už babička a byť po třech operacích stále tělesně zdatná. Pořád děti přeskáču na švihadle a udělám víc kliků.“
Ví, že díky sportu je tam, kde bych jinak nebyla. I proto s žáky ve škole usilovně piluje disciplíny Sazka Olympijského víceboje. „V projektu jsem od jeho počátku. Stejně tak jsem vždy měla do projektu zapojené děti, i když jsem změnila školu. Nevynechala jsem ani jedno školení pro učitele,“ líčí devětačtyřicetiletá Nováková. „Rozhodně mi tento projekt dává systém a smysl. Navíc děti motivuje.“
Po pandemii onemocnění Covid 19 nabírá projekt ještě většího významu. Návrat dětí k pohybu a sportu je žádoucí prioritou. „Vše šlo špatným směrem už dříve, ať už to byla lenost nebo závislost dětí na počítačích. Díky tomuto projektu to však bylo udržitelné. Covid vše jen znásobil. Navíc děti začaly na vše rezignovat,“ myslí si Nováková. Pozitivem ale bylo, že se začaly těšit do školy a na kolektiv.“
Nováková u nich vidí i radost z pohybu. „Mají motivaci. Například „najít se“ alespoň v jedné z disciplín a ukázat, co v nich je,“ říká. „Mnoho dětí neskutečně zvýšilo svoji hmotnost a měly dechové problémy. Těmito tréninky se pomalu, ale jistě, dostáváme do formy. Imunita a psychika je základ, nelze to však napravit hned.“
Ucelenost a smysluplnost
Systematická výuka a plnění RVP, dokonalý přehled výkonů v bodech i stupeň hodnocení z hlediska jedince a jeho osobního růstu, zdravé zápolení mezi zdatnými a méně zdatnými aneb každý má šanci uspět, touha žáků bojovat nebo třeba přátelství a sportovní sdílení bez rozdílů pleti, umu, pohlaví, věku či motivace vybojovat možnost účasti na závodech – to vše podle Novákové nabízí Sazka Olympijský víceboj.
„Je toho mnohem víc. Také diplomy pro děti, odznaky, sportovní vybavení, tréninkové deníky, tréninky s olympionikem, vzdělávání pedagogů. Mohla mluvit dál a dál,“ je si jistá. „Má-li někdo nahoře zdravý rozum, pak musí vědět, že tento projekt je nadčasový. Učím 30 let a žádný jiný nebyl tak ucelený a smysluplný.“