Online, bláznivá videa i natírání branek! Čeští tělocvikáři nezahálí ani teď
Jak si poradit s výukou tělesné výchovy v době koronaviru? Udržet pozornost a pracovní návyky v době distanční výuky není jednoduché pro žádný předmět, natož pro tělesnou výchovu. „Přímý kontakt s vyučujícím ve specifickém prostředí jako je tělocvična je tak trochu oříšek jako pro Popelku,“ říká Jana Polášková ze ZŠ Lanžhot. „V době zákazu před nouzovým stavem jsme tělocvik provozovali tak, že jsme chodili na procházky v okolí školy v rozsahu tří kilometrů. Děti nejsou zvyklé vnímat chůzi jako nejpřirozenější aktivitu člověka. Dala jsem jim prostor, aby to zažili.“
A v době nouzového stavu? „Snažím se držet učebního plánu v trochu jiné podobě. Učím děti od 5.-9.třídy, můj úvazek představuje 22 hodin týdně. Plníme i nadále disciplíny Odznaku všestrannosti a Olympijského diplomu,“ popisuje Polášková. „Výsledky s natočenými videi a fotkami mi žáci zasílají přes společný komunikační nástroj školy, kterým je Edookit. Funguje to.“
V jejích domácích úkolech z tělesné výuky tak najdete videa týkající se sportovních her a jejich pravidel, zajímavosti z oblasti sportu, informace o nových trendech ve sportu, informace z oblasti výživy a stravování sportovců, instruktážní videa (posilování s vlastní vahou, kompenzační cvičení), informace z oblasti první pomoci nejen při sportu a informace spojené s praktickým životem, například jak si sbalit batoh či jak se sbalit na lyžařský výcvikový kurz.
Jejím pomocníkem jsou i moderní technologie v podobě chytrých hodinek a aplikací. „Dokonce mám vysílat online. Ale proč ne?“ směje se Polášková. „Bude sranda, vše je jednou poprvé.“
Se smíchem jde všechno líp
„V době, kdy nastaly první zákazy a uzavírání škol, byli u nás na škole praktikanti z pedagogické školy a tak jsme se s kolegyní Ditkou rozhodly, že je zapojíme do přípravy na distanční výuku. A v tu dobu vzniklo TV bingo-Rockie Balboa,“ vysvětluje Martina Nováková ze ZŠ Petlérská v Klášterci nad Ohří. „Žáci dostali tabulku s 25 úkoly z tělesné výchovy a instruktážní video, které mělo v této době nejen motivovat, ale i odlehčit stresy a nervozity, které se šíří kolem. Chtěly jsme dětem ukázat, že úkoly se dají dělat i jinou formou a ještě se u toho mohou zasmát.“
K velkému překvapení začaly děti tento úkol odevzdávat jako první. „Pohyb jim chybí, a tak se nám fotky a videa hromadí,“ prozrazuje Nováková. „A protože dobře rozjetý vlak není dobré brzdit, první splnivší mají další úkol. Cílem je natočit krátká videa nebo udělat fotografie, které imitují olympijské sporty a naše sportovní osobnosti. Úkol tím však nekončí. Já a Ditka pak budeme hádat.“
Dalším úkolem, teď už s plnou vážností, je vyzvat člena rodiny a utkat se s ním v pěti disciplínách Sazka Olympijského víceboje. „Výkony se jim pak převedou na body. A aby toho nebylo málo, stále spolupracujeme s BC Levharti Chomutov a točíme a vyhledáváme videa a cviky, které mají naši baskeťáci trénovat,“ líčí Nováková. „Jinak se v dalších nápadech a aktivitách meze nekladou. Naše zdraví bez pohybu nikdy nebude úplné. Děti to ví moc dobře, jen někteří dospělí na to zapomínají. Zakázat pohyb je chyba!“
Bez účelu ne!
Procházka bez cíle je pro něj marněním času. „A tak jsme aspoň po Radnicích sbírali jablka pro zvířátka,“ Ohlíží se Pavel Souček ze ZŠ Radnice do doby, kdy ještě žáci chodili do školy, jen neprobíhaly hodiny tělesné výchovy. „No a pak už nás zavřeli, čemuž rozumím. Tak jsem vyměnil triko a kraťasy za modráky. Aktuálně barvím branky na hřišti.“
Protože do roku 2012 pracoval jako zástupce ředitele Státního okresního archivu, byla mu svěřena také péče o spisovny. „Jako další úkol budu připravovat skartační řízení. V neposlední řadě jsem si sám vytyčil za cíl zpracování metodické knihovny - všechno, co jsem za svou trenérskou a později učitelskou kariéru nashromáždil, dám dohromady, případně pořídím záložní kopie a tématicky je zařadím s příslušným rejstříkem, aby byly k disposici i ostatním kolegyním z 1. stupně a aby zde jednou sloužily, až už tu nebudu,“ vypočítává Souček.
„Podobně zpracuji i elektronickou metodickou knihovnu, kterou jsem shromáždil během svých studií CŽV pro ZŠ a SŠ. Kdyby snad měl lockdown trvat do příštího roku, uvažuji o zacelení bílých míst ve školní kronice a jejím eventuálním dospání do současnosti.“
Další inspirativní videa najdete i TADY.