Motivovat děti k pohybu má smysl! Pomozte jim najít, co je baví
Nenápadně a plíživě, ale po dlouhá léta se zhoršuje fyzická kondice dětí. A nejen to: významně mezi mladými přibylo obézních. Nejnovější čísla, která má k dispozici Česká školní inspekce, ale i ta, která vzešla z projektu Sazka Olympijský víceboj, jsou alarmující. Úkol č.1 tedy zní: Rozhýbejme české děti! O to se nyní snaží také desetidenní sportovní výzva Bike Challenge – Jsme v pohybu Nadačního fondu Sport2Life.
„V rámci výzvy děti pěti přihlášených škol společně sbírají kilometry pomocí různých pohybových aktivit. Ať již ve volném čase nebo v rámci hodin tělesné výchovy. Snaží se tak překonat tým dospělých cyklistů, sportovních legend v roli ambasadorů nadace, kteří ve stejném časovém úseku zdolají 1200 kilometrů na cyklistické trase Praha-Split,“ vysvětluje Přemysl Chaloupka, ředitel nadace Sport2Life. „Cílem je rozhýbat děti, odvést jejich pozornost od digitálních technologií, nabídnout jim jiný, aktivní zážitek.“
Pro účastníky, které podpoří i úspěšný šermíř a olympionik Jiří Beran, vznikla motivační webová aplikace Jsme v pohybu, kam po startu soutěže budou vkládat své kilometry, sledovat průběžné výsledky soutěže, stahovat si diplomy či hrát o prémiovou medaili a odpovídat na kvízovou otázku dne. Soutěžit mohou v šesti disciplínách – buď sám za sebe nebo za svou třídu či školu.
Motivace jako základ
„Soutěž odstartuje v pátek 2. června na Závodu škol pro 1200 dětí na sportovním dopoledni v Letňanech,“ doplňuje Chaloupka. „Navazuje na předchozí tři ročníky Bike Challenge. Letos poprvé spolu s výzvou Jsme v pohybu. Soutěže se může zúčastnit až 4094 dětí ze 161 školních tříd z pražských Letňan, Čakovic a středočeského Neveklova. Účastníci mohou běžet, bruslit, plavat, jet na kole, koloběžce, nebo dokonce na kánoi či kajaku. Všechny zdolané kilometry se dětem sčítají.“
Nabídnout dětem alternativu k virtuálnímu světu je čím dál těžší. Kvůli závislosti na technologiích jsou zvyklé dosáhnout zážitku bez námahy, snadno – stačí jen posunout prstem po displeji telefonu, ztotožnit se s hrdinou počítačové hry. Přitom pohybové aktivity umožňují člověku rozvíjet nejen fyzické, ale i duševní schopnosti, udržovat zdraví či zlepšovat sociální dovednosti.
„Vše šlo špatným směrem už dříve, ať už to byla lenost nebo závislost dětí na počítačích,“ říká Martina Nováková, učitelka tělesné výchovy v Klášterci nad Ohří, jejíž škola je dlouhodobě zapojená v projektu Sazka Olympijský víceboj. „Díky tomuto projektu to je ale udržitelné. Děti mají motivaci. Například „najít se“ alespoň v jedné z disciplín a ukázat, co v nich je. Mnoho dětí neskutečně zvýšilo svoji hmotnost a měly dechové problémy. Těmito tréninky se pomalu, ale jistě, dostáváme do formy. Imunita a psychika je základ, nelze to však napravit hned.“